Raderboot BI 35
Rond 1900 voeren er heel wat raderboten naar Brielle. Een raderboot had wat voordelen ten opzichte van de voortstuwing met schroef. Ondiepe stukken konden met een raderboot gemakkelijker bevaren worden.
Rond 1900 voeren er heel wat raderboten naar Brielle. Een raderboot had wat voordelen ten opzichte van de voortstuwing met schroef. Ondiepe stukken konden met een raderboot gemakkelijker bevaren worden.
Honderd jaar geleden was het Slagveld een belangrijk bedrijventerrein. Hier stonden een molen, een zoutkeet, een turfschuur, kalkfabriek, houthandel en de veiling. Bij de brug stonden veelal voorname huizen, verder weg en tussen de bedrijven in stonden de kleinere arbeiderswoningen. Het was altijd een komen en gaan in de haven, van zeilboten tot stoomboten. De eerste raderboot moet veel aandacht hebben getrokken.
Brielle was wel ín voor vernieuwing: de Brielse fotograaf Johannes Robijns (1859-1927) was zelfs een bekend uitvinder. In 1909 had hij een ‘wentelwiek’ of helikopter ontwikkeld waarmee hij als eerste in ons land (!) enkele decimeters van de grond kwam. Dat is bijzonder, want hoewel het toestel was gemaakt van aluminium, woog het toch 100 kilo. De 5 pk motor zal dan ook niet toereikend geweest zijn voor een heuse vlucht. Het experiment haalde de landelijke pers, maar daarna bleef het stil en is de uitvinding in de vergetelheid geraakt.
De Straat van mijn Grootouders maakt onderdeel uit van Brielle 2022 en is mede mogelijk gemaakt door stadsgids Piet de Winter en Streekarchief Voorne-Putten.
In 2022 viert Brielle 450 jaar vrijheid. Op 1 april 1572 bevrijdden de watergeuzen Brielle als eerste stad van Nederland van de Spanjaarden. Hier werd geschiedenis geschreven. Die van vrijheid. Dat vieren we groots. We heten je welkom en openen de poort! Klik hier voor informatie.